Werksessies kennistafels jaarcongres Relevant

Buisleidingen
Klaar voor de start: kansen en bedreiging van de nieuwe AMvB buisleidingen
De belangrijkste ontwikkeling met betrekking tot buisleidingen is dat het concept AMvB buisleidingen (Algemene Maatregel van Bestuur) deze zomer naar de Tweede Kamer is gestuurd. De AMvB gaat in 2010 van kracht. Dit gegeven heeft een centrale rol bij de sessie van de kennistafel buisleidingen.
Tijdens deze werksessie gaan personen in groepjes van 5 à 8 personen aan de slag met een casus, waarin een nieuwe ruimtelijke ontwikkeling is gepland in de omgeving van een buisleiding. Aan de hand van een aantal vragen bij de casus, komt elk groepje tot een advies aan het bevoegd gezag over hoe om te gaan met de casus. Ieder groepje presenteert zijn bevindingen in de plenaire afsluiting van de sessie.

Risicocommunicatie
Risicocommunicatie... Eén grote (risico)beleving!
Hoe werkt onze beleving van risico's en welke factoren zijn daarop van invloed? U zult het tijdens deze workshop aan de lijve ondervinden!
Onder leiding van Frank Vergeer en de leden van de kennistafel risicocommunicatie kruipt u in de huid van verschillende partijen; Een bestuurder, een milieu-ambtenaar, een burger, een milieu-activist of een medewerker van een chemisch bedrijf . Aan het eind maken we de balans op; wat leren we? Eén ding is zeker...de uitkomst van deze 'dynamische oefening' staat niet vast! Laat je meeslepen, verrassen en vooral beleef het! Frank Vergeer is communicatieadviseur bij Inconnect en voorheen werkzaam bij het Expertisecentrum Risico- en Crisiscommunicatie van het ministerie van BZK.

Ruimtelijke Ordening - VOL, u kunt zich niet meer inschrijven voor deze sessie -
Financiering van EV-maatregelen: wat de Grondexploitatiewet (hierna GreX) voor u kan doen
De Wro biedt de gemeente de mogelijkheid om de ruimtelijke ontwikkeling te sturen en de GreX geeft de gemeente instrumenten om de particuliere grondexploitatie te geleiden. Hoewel de doelstelling van de GreX bescheiden is, namelijk een verbetering van het kostenverhaal en de gemeentelijke regie, heeft de wet ingrijpende gevolgen voor de praktijk. Ook voor (potentiële) saneringslocaties Externe Veiligheid kan de wet het kostenverhaal vereenvoudigen. Het nieuwe instrumentarium biedt veel meer dan vroeger de mogelijkheid om Externe Veiligheidsmaatregelen ter voorkoming van nieuwe saneringssituaties juridisch te verankeren en te financieren. Maar hoe werkt dat echt? Wat is juridisch mogelijk en hoe pak ik dat als gemeente aan? En mogen maatregelen aan gebouwen ook via de GreX worden gefinancierd?
Onder leiding van Walter de Koning, voorzitter kennistafel Ruimtelijke Ordening, en Anne van Galen, senior adviseur van Arcadis worden theorie en praktijk gecombineerd. Het programma ziet er als volgt uit:

  • Grondexploitatie en Externe Veiligheid, een introductie door John Bakker, bureauhoofd mobiliteit, groen en water van de gemeente Breda
  • Toelichting op de casus door Chris Vleer, beleidsmedewerker milieu van de gemeente Tilburg
  • Casusbespreking in groepen
  • Plenaire bespreking van vragen & antwoorden, veel aandacht voor tips & tricks

Transport
Routering, zin en onzin
Voor de rijkswegen wordt de routering van gevaarlijke stoffen door het ministerie van V&W geregeld in het Basisnet. Maar hoe zit het met de transporten over secundaire wegen en de wegen door gemeenten?
Wat wordt er van provincies en gemeenten verwacht en welke mogelijkheden heeft het bevoegd gezag eigenlijk om transportrisico's te beheersen?
Routering is één van de mogelijkheden, maar het blijkt zeker niet in alle gevallen noodzakelijk. De Kennistafel Transport werkt aan een aantal praktische handreikingen die het bevoegd gezag kunnen helpen bij het maken van keuzes met betrekking tot routering, de voorbereiding en de praktische implementatie en handhaving.
Tijdens deze werksessie worden verschillende aspecten belicht:

  • Wanneer routeren en hoe pak je dat aan?
  • Welke gegevens heb je nodig en hoe kom je daar aan?
  • Welke partijen komen om de hoek kijken en wat is hun rol?
  • Hoe implementeer en borg je de (nieuwe) routering in je gebied?

Het is niet de bedoeling om de deelnemers aan deze werksessie één ultieme oplossing of werkwijze mee te geven. Tussen de 'tips & tricks' die uit de kennistafel zijn voortgekomen, staan we stil bij problemen en oplossingen uit de praktijk van de deelnemers aan deze sessie. Schrijf je dus in voor deze werksessie als je aan de slag bent of gaat met routering en neem je goede en minder goede ervaringen mee.

Groepsrisico- VOL, u kunt zich niet meer inschrijven voor deze sessie -
Wat u nog niet wist over de verantwoording groepsrisico...
De verantwoording groepsrisico blijft een onderwerp dat veel vragen oproept. Die vragen staan centraal bij de sessie van de Kennistafel 'Verantwoording groepsrisico'. Vooraf bepaalt de kennistafel op basis van een enquête welke vragen tijdens de sessie aan de orde moeten komen. Tijdens de eerste helft van deze werksessie gaat u in groepjes interactief werken aan een verantwoording groepsrisico, waarbij u enkele malen een presentatie krijgt over de belangrijkste thema's die uit de enquête naar voren zijn gekomen. Deze informatie kunt u dan gebruiken voor de uit te voeren verantwoording. De resultaten van de groepjes zullen worden gepresenteerd aan een forum geheel of gedeeltelijk bestaande uit bestuurders. Vervolgens bespreekt u met elkaar welke lessen geleerd kunnen worden uit de opgestelde verantwoordingen en is er tijd voor nieuwe vragen en discussie. Het is de bedoeling dat u na deze sessie antwoord hebt op de vragen die u nu nog heeft over de verantwoording groepsrisico.

Inherente veiligheid
Bronaanpak optima forma
Waar het omgaan met gevaarlijke stoffen en complexe productieprocessen een rol spelen, is veiligheid van levensbelang. Het voorkomen van onveilige situaties kan natuurlijk het beste bij de bron aangepakt worden. Deze aanpak biedt voordelen en wordt ook wel inherent veilig produceren genoemd. De essentie van inherente veiligheid is het verminderen of vermijden van gevaren en niet uitsluitend beschermen tegen gevaren. Het gaat hierbij om het identificeren van processen, stoffen en producten waarbij minder risico's op brand, explosie, lekken of andere ongewenste voorvallen bestaan. De provincies Noord-Brabant, Zeeland, Zuid-Holland en de DCMR hebben hun krachten en expertise gebundeld in ontwikkeling van inherente veiligheid. Daarin staat de ontwikkeling van een IV-instrument voor risicovolle bedrijven centraal. In een drietal korte inleidingen wordt u bijgepraat over de recente ontwikkelingen rondom dit onderwerp. Vervolgens gaat u in een groep zelf aan de slag met een casus waarbij u gevraagd wordt om - onder begeleiding van deskundigen - na te denken over kansrijke opties voor inherent veilig produceren.

Terug naar programma