Veiligheidscontouren van de Rotterdamse haven

 

Veiligheidscontour voorkomt nieuw ruimtebeslag
Het vaststellen van veiligheidscontouren heeft grote voordelen voor de industrie: toetsing van de PR-contour is niet meer nodig. Door een duidelijke grens te trekken wordt nieuw ruimtebeslag in de omgeving voorkomen.

De Rotterdamse haven is een gebied met een groot oppervlakte en vele risicobronnen. Tevens is het gebied dichtbevolkt en zijn er - ten dienste van de haven - kwetsbare objecten aanwezig. Voor dit gebied is een veiligheidscontour in procedure.  

Risicovolle activiteiten clusteren
Directe aanleiding is de wens van de provincie om risicovolle activiteiten te clusteren. Uitgangspunt is dat Haven en omgeving elkaar niet belemmeren. De contour moet een verdeling tot stand brengen tussen risicovolle activiteiten en de omgeving. Bedoeling is dat voortaan alleen functioneel gebonden activiteiten zijn toegestaan. Er wordt niet meer getoetst aan het PR. Artikel 14 Bevi maakt het trekken van een dergelijke contour mogelijk. De komt niet verder te liggen dan eerstelijns bebouwing en wordt niet kleiner dan de huidige risicocontouren.  

Borging in bestemmingsplan
De veiligheidscontour is een los besluit. De veiligheidscontour komt dus niet terug in het bestemmingsplan. Wel zijn er bepalingen opgenomen omtrent functionele binding e.d. Ook zijn de bestemmingen zo gekozen dat deze passen binnen een veiligheidscontour, waardoor in feite toch wordt gezorgd voor borging hiervan in het bestemmingsplan.  

Meerdere gemeenten betrokken
Het is belangrijk om alle stakeholders vroegtijdig te betrekken. Dit is gebeurd en deze zijn inmiddels akkoord. Ook het Havenbedrijf is voor deze ontwikkeling, laten Alan Dirks en Martijn Huijskens weten. Maar let wel: het vaststellen van deze contouren vraagt enorm veel overleg en geduld. Niet alleen de gemeente Rotterdam is hierbij betrokken, maar ook alle omliggende gemeenten. Want hoewel een veiligheidscontour een apart besluit is, zijn er duidelijk connecties met de bestemmingsplannen. Voor zover de contour op het grondgebied van andere gemeenten ligt, is dit overigens hoofdzakelijk op water- of dijklichamen. Deze ligging belemmert de omliggende gemeenten niet. Een ligging exact op de gemeentegrens zou de haven wel beperken. Op dit moment is het overleg nog gaande, maar het Havenbedrijf kijkt al vooruit en wil ook afspraken maken voor buisleidingen, transportroutes en windmolens. Met deze aanpak kan het Havenbedrijf ook in de toekomst concurrerend blijven. 

Sprekers: Alan Dirks en Martijn Huijskes (Havenbedrijf Rotterdam)
Voorzitter: Ad Koetsier
(Domaco Milieumanagement BV)
Verslag:
Philip Stohr (stagiair bij Royal HaskoningDHV)

 Presentatie Alan Dirks en Martijn Huijskes

 

Presentaties en foto's jaarcongres Relevant 2013