Nieuws

Binnenvaart wil CO2 vervoeren

Geplaatst op: 23 maart 2009

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft tot heden niet gereageerd op een verzoek uit de binnenvaart om kooldioxide per binnenschip te mogen vervoeren. Dit meldt het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart CBRB. Toestemming zou van groot belang zijn in het kader van de plannen om kooldioxide (CO2) op grote schaal te gaan afvangen en op te slaan.

Volgens het CBRB spelen er op dit moment diverse initiatieven om CO2 per binnenschip te vervoeren, als onderdeel van het project Carbon Capturing and Storage (CCS). 'Een gastanker kan ongeveer 5.000 ton CO2 ineens vervoeren. Minister Eurlings zei vorig jaar ten tijde van de C40 Climate Conference in Rotterdam dat deze initiatieven topprioriteit hebben bij het ministerie', brengt het CBRB in herinnering.

Brief machtiging

De organisatie heeft de minister een brief gestuurd waarin het zijn zorgen uit over het proces voor het aanvragen van de zogenoemde bijzondere machtiging conform het ADN(R), dat het vervoer van gevaarlijke lading in de binnenvaart regelt. 'De verantwoordelijke partijen hebben al anderhalf jaar de tijd om de wettelijke procedure te volgen rondom de aanvraag van vervoer van CO2 in een type G tankschip. Tot op heden is er nog geen concrete actie ondernomen richting de Centrale Commissie voor de Rijnvaart, noch de Economische Raad voor Europa van de VN', klaagt de organisatie.

IGC Code

Op dit moment staat CO2 niet in tabel C van het ADN(R)-verdrag en dus mag de binnenvaart het niet vervoeren. De International Gas Code (IGC code) kent deze mogelijkheid, maar geldt alleen voor de zeevaart.

Bron: Gevaarlijke lading, vaktijdschrift voor vervoer, op- en overslag gevaarlijke stoffen, 24 maart 2009